lørdag 8. desember 2012

Wii U i hus, mine tanker så langt!

Straffen for å lage julegaver til venner og familie er at jeg ikke kan blogge om det når det er ferdig! Kommer nok til å komme med ett gigainnlegg eller flere små etter jul med alle julegavene jeg har laget i det siste. Jeg fikk ferdig to stykk i går men plutselig fikk jeg tre til som jeg ville lage, men de må muligens utsettes til etter jul når det er enklere å sende dem til mottakerne. Jeg tror dere tre vet hvem dere er, så forvent å få en fellespakke sendt til skolen eller noe på nyåret! Jeg er godt igang med den først gaven iværtfall, en veldig kjekk måte å få tilfredstilt kløen jeg har hatt i hendene etter å lage slikt de siste månedene, så jeg tar meg en god del friheter og bruker opp en god del garn jeg har liggende.

Håper jeg får tid til ett par julesokker eller Marius sokker i stil til Marius tunikaen min før jul, time vill shåw egentlig. I tiden fremover så kommer jeg nok til å fokusere på Secret Santa tegninger på to forum...om jeg får tid...

Når jeg nå da har fått alle "unnskyldningene mine for lite blogging" unna vei, så kan jeg informere at endelig har Wii U kommet i hus! Ting tok litt tid... Release date på den var på fredag 30. (samme dag som min gode venninne Iselin og hennes mann Ivar ble foreldre til ei nydelig lita jente). Jeg hadde originalt forhåndsbestilt min Wii U hos CDON, men de hadde såklart tatt inn flere bestillinger enn de hadde maskiner på lager så jeg fikk såklart ikke min... Jeg fikk beskjed på release datoen om at "varen finnes ikke på lager" så jeg var passe pissed off. Bård var også ganske mullefunken for hans hadde blitt sendt, men han fikk den ikke før på lørdag.
Uansett, jeg ble forbanna på CDON, avbestilte min Wii U derfra og svor på at jeg aldri skulle forhåndsbestille maskiner fra dem mer. Takket være min gode venn Foxen så fant jeg en nettside som hadde ÉN Wii U Premium igjen, og den kunne jeg få bare jeg la inn en bestilling fort som fy. Og takket være kjære tendo.no og Foxen, så fikk jeg min kjære Wii U på onsdag denne uka. Det var deilig å endelig få den i hus, selv om Bård da allerede hadde hatt sin i 4-5 dager så jeg hadde prøvd den ut en god del. Det ble ikke den samme gleden som når Wii kom i hus for nøyaktig 6 år siden i dag.

Som dere ser så spiller jeg på den trofaste kasse-TV'en min, men den strakk ikke langt tilslutt. Med irriterende liten skrift i Batman så ble det til at vi måtte grave frem en ekstern skjerm med HDMI inntak fra boden så jeg fikk spille på den isteden. Helt ærlig så er jeg veldig skuffet over det. Jeg har aldri vært fan av slike flatskjermer med LED, HD og alt annet rart tull, det fins ikke kvalitet på det TV'ene. En fyr fra en chat jeg var i la det ganske pent frem for meg tidligere... Man har 5 års garanti på de TV'ene, men etter de 5 årene så er det bare å kjøpe seg en ny TV uansett... Jeg har hatt min kasse-TV i 12 år eller noe nå, den har aldri hatt problemer, funker som fjell, men den måtte desverre gi tapt til den pokkers HD'en som er en av grunnene til at jeg aldri skaffet meg PS3 og Xbox360, jeg bare vil ikke stresse med det og jeg syns det er unødvendig. Hadde det ikke vært for den lille skriften når jeg spilte Batman, så hadde jeg aldri dratt frem denne eksterne driten.

Appropo Batman, jeg fikk mine spill før maskinen denne gangen. Jeg hadde jo også bestilt New Super Mario Bros U fra CDON, og det fikk jeg i posten på mandag. Bård var så snill at han kjøpte med Batman Arkham City til meg mens han var på tegnekveld på mandagen også, så jeg satt i to dager med to spill jeg ikke kunne spille.
Når det er sagt så må jeg si at disse to er fantastiske! NSMBU er ett fantastisk spill og absolutt det beste i "New" serien til nå, selv om de alle er GANSKE like hverandre. Jeg ble positivt overrasket. Overworlden er stor, veldig stor og helt fantastisk detaljert! Det er skjulte utganger overalt, ikke alle er like enkle å finne så det minnet veldig om Super Mario World på SNES.
Men allikavel, nå er jeg lei av spill fra denne serien, selv om det synes at Nintendo har lagt ned utrolig mye jobb i dette spillet i forhold til de andre tre, og det faktum at brettene er merkbare og ikke bare ett hav av det samme gimmicket på alt sammen, så vil jeg heller nå ha ett nytt Mario spill, ett ferskt ett med noe nytt!
Da Super Mario Galaxy kom ut så var hele verden skeptisk fordi det var Mario in space...men det er ett av de beste Wii spillene som noensinne kom ut. Samme med Galaxy 2, men det betyr ikke at vi trenger enda ett på Wii U.
Dette er en ny konsoll, og en ny konsoll trenger ett ferskt Mario spill! NES hadde Super Mario Bros, Super Mario Bros 2 og Super Mario Bros 3, de første tre som var ganske forskjellig fra hverandre til tross for navnene.




SNES hadde Super Mario World. ALLE kjenner Super Mario World! Super Mario World 2, Yoshi's Island var også totalt forskjellig, selv fra eneren!



N64 hadde Super Mario 64. Det første fullstendig 3D-renererte Mario spillet. Dette er en klassiker, og selv om det ikke har holdt seg særlig bra opp igjennom årene, så var det helt fantastisk da det kom ut. Flere 3D spill på N64 som kom etter SM64 er bassert på systemet til SM64.


Da GameCube kom ut så forandret Nintendo Mario verden på ordentlig! Super Mario Sunshine er ett spill som har veldig blandede følelser hos mange. Enten elsker man det, ellers så hater man det. Selv tipper jeg over mot å elske dette spillet, selv om jeg aldri har fullført det. Det var helt nytt, med en ny verden med ett nytt gimmick. På dette tidspunktet så virket det som om Ninendo eksperimenterte med alle sine spillserier, noen mindre heldige enn andre (host Legend of Zelda: Windwaker (HATER DET SPILLET!!!!) host).


Wii hadde som sagt tidligere Super Mario Galaxy1 og 2 som slo kraftig ann! Dette var også helt nytt med helt nytt gimmick i noe samme stil som Sunshine, bare i verdensrommet... Folk elsker det og det ser fantastisk ut! De som sier at Wii hadde dårlig grafikk, gå hjem å vogg!















Wii U skriker om å få ett nytt og fullstendig unikt Super Mario spill! Det er det fansen trenger, det er det fansen vil ha! Klart, det er noen som roper på Super Mario Galaxy 3, men de ønsker egentlig noe helt nytt, de bare vet det ikke enda. Det samme gjelder Zelda serien, vi trenger noe nytt, og i følge rykter, så skal vi få noe helt nytt også! Noe så nytt at...jeg quoter “They’re using a new, state of the art engine that’s being built from ground up in parallel with the game. It’s got the most advanced visual features Nintendo has ever made, and includes a lot of third party tech like Havok for physics and rendering middleware from Umbra (which was recently confirmed for the Wii U)”
Les hele artikkelen om det nye Zelda spillet her.

Men nå baller jeg meg bort helt. I bunn og grunn er Wii U en fantastisk maskin. Greit, den fryser opp iblant, men det er ingenting som ikke patcher og updates i nærmeste fremtid kan fikse. I forhold til Microsoft som rushet for å få ut sin Xbox360 bare så de kunne få ett balletak på Sony og Nintendo. Dette resulterte i at maskinene slet med "red ring of death" og diverse andre saker og ting som gjorde at Microsoft måtte forlenge garantien på sine maskiner med flere år. Like etter at den ble sluppet så måtte de også gå offentlig ut å si at folk IKKE måtte la sine maskiner stå oppreist slik man ser maskinen stå i alle reklamer og videoer, dette kunne ødelegge spillene. Hadde Microsoft bare ventet ett år så hadde det ikke vært noe problem.
Sony rushet også med sin Playstation3, men det var først etter at Wii kom ut. Det er jo en grunn for at PS3 og 360 har fått så mange nye maskiner etterhvert, for å fikse problemer som den originale konsollen hadde.
Nintendo gjorde aldri det med sin Wii, eller, noen endringer skjedde jo såklart de siste årene, men det var ikke merkbart eller nødvendig for ikke å ødelegge spillene. Nintendo jobbet heller med å gi ut Limited og Speciall editions som var i forskjellige farger. Blå, Rød og Svart.
Først nå etter at Wii U har kommet så kommer de med en Wii Mini, og selv om alle kommer til å fnyse av denne, så la meg forklare. Om den kommer til europa, så kommer den til å koste under 1000-lappen, den kommer til å være mye mindre og mye mer kompakt, derfor kommer den til å tåle mye mer. Den vil ikke ha internett, noe som de fleste slår kraftig ned på, den kommer heller ikke til å støtte GameCube. Men spør dere meg, så har dette ingenting å si.
Wii Mini vil være en perfekt maskin for de yngste barna, den vil være fantastisk å ha på hytta eller å ta med på reiser eller ferier og for de som bor på hybel uten noe internett eller med minimalt internett tilkobling. Greit, man får ikke Viritual Consoll spillene på den, men hva så? Det finnes MANGE gode spill på Wii alene.
Om denne maskinen kommer hit, så skal jeg ha den i samlingen min!

Nå tuller jeg meg bort igjen. Wii U er en fantasisk maskin, den har fantastisk grafikk, ett nydelig online system, det går fort å laste ned spill på 2GB (host PS3) og man trenger ikke å innstallere hvert spill. Man får en liten oppdatering for hvert nye spill man setter i, men i forhold til PS3 som må INNSTALLERE hvert spill man spiller, selv om man har spilt det på maskinen før, så er dette bare flisespikk.
Gamepadden til Wii U som alle var skepitske og hånte er fantastisk. Skjermen er stor, klar og skarp, faktisk skarpere enn min kasse-TV! Touchscreenen er veldig punktlig og høytalerne på den er veldig gode! Den er overraskende lett å holde i, alle knappene er plassert riktig så man trenger ikke slite for å nå alt når man spiller.
Det eneste negative med Gamepadden, som jeg selv ikke synes er så negativt i forhold til andre maskiner, er at den har lite batterilevetid. Etter 2-4 timer, kanskje mer, kanskje mindre, så må man lade padden. MEN! Dette ødelegger ikke for videre spilling! Tvert imot! I forhold til PS3'en der man må plugge kontrolleren til selve konsollen for å lade (det finnes sikkert noen løsninger på dette men det har jeg ikke peiling på) med en ledning som er ALT for kort (igjen, finnes sikkert en løsning på dette også, men nå går vi ut fra det som følger med som default) så blir det helt forferdelig å spille videre, for ikke å snakke om at batteriet i PS3 kontrolleren går tom MENS man ser på film, den kan ikke gå i dvalemodus eller noe, neida, den må sitte og suge ut alt selv om den bare ligger i ro under en god lang film på 2-3 timer. Dette er bortkastet.
Wii U Gamepadden har egen adapter som ikke trengs å inn i konsollen, i tillegg er ledningen lang! Så man er ikke bundet opp til ett støpsel hele tiden! Man får frihet til å spille mens padden lader, og det er ett STORT fremskritt fra forrige generasjons konsoller, for ja tenk, vi ER nå inn i en ny generasjon spillmaskiner! DETTE er generasjon 6, folkens! Disse kjære Playstation 3 og Xbox 360'ene deres er FORRIGE generasjon! Wii U er fremtiden og kjenner jeg Sony og Microsoft rett så stresser de med å få ut sin neste konsoll allerede. Men vet dere hva? Stress ned! PS3 og 360 har fortsatt MYE å gå på! De ligger ikke så alt for langt bak Wii U akkurat nå, iværtfall ikke nok til å stresse med å få ut noe nytt bare for å kanskje øke salgstallet. Sony sliter såppas med økonomen uansett nå at de bare må slappe av, Vita var jo en stor flopp og de tapte store summer på den, så om de fortsatt vi holde seg i denne konsoll krigen så må de roe seg kraftig ned.

Wii U er en nydelig maskin. Den er liten, ikke særlig tung og den er veldig billig til å være en flunkende ny maskin! Så alle dere foreldre der ute, dette er en fantastisk julegave til barna deres. Alle dere som er skeptiske, dette er en fantastisk maskin generelt! Og dere som klager på at maskinen ikke har noen gode spill enda, la meg bare få si til dere: NintendoLand er fantastisk, NSMBU er fantastisk, Batman Arkham City er den beste versjonen til nå og det beste Batman spillet på Nintendo siden NES, Assasins Creed 3 skal vistnok være bra har jeg hørt, Pikmin 3 kommer snart og vi kan vente oss mange andre fantastiske spill i fremtiden!  Om dere ikke skaffer dere denne konsollen nå, så kommer dere nok til å gjøre det ganske snart, den er uansett verdt det bare for de spillene som finnes nå!

Beklager til alle på Strikkeblogger.no som må bla igjennom dette superlange innlegget som ikke har NOE med strikking å gjøre... Jeg vurderer å lage en blogg kun for strikking slik at denne nok en gang blir mer hverdags/spill.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar