fredag 6. juli 2012

Burplanter!

Det er ikke bare diverse dyr og de mest idiotiske, ondsinnede menneskene som skal i bur, neida, her i heimen setter vi også planter i bur! Eller, det er noe jeg har hatt lyst til veldig lenge!
Noen av dere som har fulgt med bloggen min i...tja...3 år har kanskje fått med dere at jeg er VELDIG fan av planten Hoya, også kjent som slyngplante og porselensblomst. Dette er en plante jeg har funnet ut at trenger lite stell for å overleve, noe som passer godt inn i mitt miljø siden jeg ikke eier grønne fingre...dog så har jeg grønne negler.

Min første Hoya kjøpte jeg da jeg var praktikant på Stjørdalen for litt over 3 år siden. Da var den ganske ung, frodig og frisk, men nå har den blitt litt tynn nede og masse tjafs på toppen...

Min andre Hoya fikk jeg fra min mor etter at jeg flytta til Valle for...andre gang? Og det er en virkelig gammel Hoya, så gammel at den ikke henger helt sammen lenger, men fortsatt frodig og fin

Den siste Hoya'en min kjøpte jeg nå i vinter som dere kanskje husker... Da var den stor, flott og fantastisk, men har med tiden visnet henn til knapt halvparten... Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor men det kan ha noe med at jeg har vært veldig stresset og ikke helt på humør i det siste samt at fire andre planter også har dødd iløpet av våren. Så nå har jeg tatt restene av denne Hoyaen og buret den inne!

I forrige uke så kom jeg over en person på strikkeblogger.no som hadde kjøpt seg et fuglebur til å ha telys i hos Hansen&Dysvik! Selv har jeg vært på jakt etter ett klassisk fuglebur i en god stund nå så jeg bare måtte sjekke opp dette buret for å se om jeg kunne bruke det. Bunnen manglet og det var en stolpe i midten med to fugler og tre telysholdere, men til den skarve prisen av 179,- så takket jeg med glede ja!
Da jeg fikk buret kuttet jeg av stolpen i midten ganske raskt.

Det var jo selve buret jeg var ute etter. Desverre så var det ikke bunn i buret så jeg måtte finne på noe som jeg kunne sette inn der og plante planten i. Ikke først før i dag fikk jeg gjort noe med det. Bård og jeg var en tur på Plantasjen og der fikk jeg øye på dette terrakotta fatet som er originalt til å sette under større terrakottapotter, men jeg tenkte at det måtte da gå ann å plante noe i dette! Jeg kjøpte to størrelser for jeg var litt usikker på hva som ville passe inn i buret og bestemte meg så for å male dem når jeg kom hjem.

I tillegg så fikk jeg plutselig øye på venus fluesnappere! Jeg kjøpte meg en for 2 år siden rett etter at jeg flyttet til Valle for siste gang. Det samme gjorde haugevis med andre folk på skolen så vi hadde samlet en gjeng med 5 venus planter på kjøkkenet en liten periode. Men alles forrutenom min og Bale's døde iløpet av skoleåret. Jeg husker ikke i farten når Bale sin døde, mulig det var iløpet av fjor sommer/høst, men min døde ikke først før nå i vinter/vår. Siden har jeg lett etter en ny, og endelig fant jeg en! Så folkens, hils på den nye Olga-Bjarne!

Men tilbake til Hoya'en! Altså, jeg malte fatet da jeg kom hjem og fikk tapet det inn i bunnen av buret. Så tok jeg ut de slyngene fra Hoya'en som ikke hadde visnet helt eller som ikke hadde rot og plantet dem inn i buret.

Foreløbi ser det ikke fult så lekkert ut, men det kommer seg nok om den overlever og når den får tilpasset seg buret samt slynget seg rundt!

Det lå igjen tre små stiklinger uten rot når jeg så var ferdig med omplantningen. Disse har jeg satt tilbake i den originale potten og krysser fingrene for at de kanskje klarer å bli til en fjerde Hoya!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar