tirsdag 7. august 2012

Oppdal, så klart!

Jeg er ikke Terje Tysland fan, men jeg må bare dele denne sangen med dere!
  
(Første gangen jeg legger inn en youtubefil i Blogspot...håper det funker)

Jupp! Jeg er på Oppdal! Og jeg storkoser meg! Det er pokker så godt å komme seg bort fra drittbyen jeg ellers bor i! Har egentlig hatt det ganske så travelt siden jeg kom også så jeg har ikke hatt tid eller ork til å gjøre noe med det før nå.

Kan begynne fra begynnelsen og meddele at bussturen var noe av det værste jeg har vært borte i! Jeg satt ved siden av en stor kar med brede skuldre så jeg måtte sitte klemt opp mot veggen med rette vinkler i ryggen og knæra. Bussen var stappet så ingen av oss kunne flytte seg heller... Det var faktisk så ille at jeg var støl bak på lårene på fredagen!

Da jeg kom hjem så var min eldste bror med dame og to yngste barn enda på besøk så jeg måtte kose meg med dem før det ble sengetid. De reiste så på fredagen rundt 2 tida på ettermiddagen, og min mor og jeg dro ut på "shopping" etterpå.
Første stopp så var Husfliden for å få kjøpt strikkepinner! Jeg har lenge klaget på at det er umulig å finne rundpinner på 30cm og jeg er desverrenok avhengi av dem for å kunne strikke sokker med mønster. Jeg har jo allerede en 3,5mm så det er ikke verdens undergang om jeg ikke fant, men jeg liker jo da helst å strikke begge sokkene sammtidig... Så en til hadde vært å foretrekke, og kanskje også ettpar på 2,5mm så jeg fikk brukt endel av Fabel garnet mitt.
Eneste stedet jeg har funnet slike rundpinner er på Sandnesgarn.no men der koster porto 150,- i tillegg uansett hva du kjøper, og jeg trenger strengt tatt ikke å kjøpe mer garn i hytt og pine uten planer, så jeg har ikke fått kommet meg til det på grunn av pengemangel.
Den jeg har kjøpte jeg så på Husfliden her på Oppdal i fjor sommer, og de hadde jammen meg flere igjen nå!
I tillegg så var det kvalitetspinner! PT er kanskje de mest behagelige pinnene jeg har brukt, og for 49,- per stykk så var det såklart ett kupp over å måtte bestille dem.

Husfliden hadde også flere ting å by på, dog ikke helt innenfor strikkeverden... Noe av det første vi kom over var da en haug med fotografikopier som var innrammet og diverse av en kjent naturfotograf herfra som jeg nå ikke husker navnet på... Iværtfall så kom jeg over en dunge med magneter og den første som slo meg var en med ett isbjørnskildt på fra Svalbard samt to med moskus på. Fikk så vite at det var 30,- per stykk eller 4 for 100,- så jeg byttet ut en av moskusene og fikk tak i en med lemmen og en med mogop på.

Utenfor Husfliden så stod såklart disse fantastiske syklene og bilen som de inne på Husfliden har kledd med strikking. Jeg har sett bilder av disse på flere forskjellige blogger nå og jeg får like mye hjemlengsel hver gang... Vel, nå var det endelig min tur til å fange disse på bilde!







Etter Husfliden så stakk vi til Domus hvor vi dro innom Notabene der muttern jobber. De hadde nettopp fått inn slike små bordvifter som jeg bare måtte ha! Tenkte Desucon med det samme jeg så dem!

Utpå kvelden så stakk jeg bort til en kompis som nettopp hadde flyttet for segselv. Dere kjenner vel kanskje til Aylar von Kuklinski? Folk med edderkoppfobi bør kanskje trø varsomt inne på bloggen hans, han har en tarantell som faktisk for min del er værre å se på på bilder enn IRL...men det kan kanskje ha noe med å gjøre at hun lå og gjemte seg litt da jeg var der.
Uansett... Jeg var opp til ham på besøk ja! Eller, jeg viste ikke helt hvor det var han hadde flyttet... Jeg kjente veien, men ikke husnummeret så jeg spurte pent om han kunne møte meg nede ved Kullsjøen, noe han kunne. Jeg kom ned dit litt tidlig...er jo nærmeste nabo så og si så det var kanskje ikke så merkelig akkurat... Men akkurat da jeg kom ned bakken og kom inn ved selve Kullsjøen så hoppet det en miniatyrfrosk ut forran meg! Hælledussan! Disse hadde jeg ikke sett på år og dag, så jeg tok den opp og prøvde så godt jeg kunne å fotografere den mens jeg ventet på Andreas.

Søteste frosken noensinne! Når de er så små så har jeg ingenting imot å plukke de opp! De større og paddene blir for ekle og store.

Hos Andreas så ble vi egentlig bare sittende å snakke. Gikk veldig mye om dumme folk, husdyr siden han da skulle snart få de fire rottene sine og spurte meg om råd. Selv så har jeg jo bare hatt en ilder i ca. 2 uker fordi en viss idiot av en drittsekk som jeg var "sammen" med på det tidspunktet tvang meg til å kvitte meg med den...
Nok om det... Etterhvert så begynte vi å se Total Blackout episoder samt at vis begynte å snakke om fobier. Deretter gikk praten over på musikk og Marilyn Manson! Selv om vi er ganske så forskjellige så er vi veldig like, både i interesser og meninger.
Jeg kom meg ikke hjem før klokka var 2:30 på natta, og det å gå igjennom skogen og rundt Kullsjøen helt alene i stummende mørket var ikke så koselig når jeg hadde en Slenderman som truet med å gjøre meg sinnsyk...

På lørdagen ble jeg vekket til at jeg måtte skynde meg med å stå opp fordi vi skulle ut til tante og onkel Oppigard på onkels bursdags"feiring"...mer kaffe og kaker. Han fylte 62 år om dere lurte.
Litt utpå dagen, etter kaffe'en og kakene var forduftet så dro noen utover for å se på en bildeutstilling. Dette var jo i ett ganske nytt, miniatyr galleri som lå på ei sæter, så naturen rundt var bare helt fantastisk!
Slike ting gir meg enda mer hjemlengsel, selv om jeg mer eller mindre allerede er hjemme...

Utstillingen var veldig imponerende! Det var gamle bilder som en fyr (husker ikke navnet akkurat nå) hadde funnet på en låve og fått kopiert opp til ca. A1-A0 størrelse.






 Minstemann på dette siste bildet var da vistnok moren til onkel.

Søndagen kom og muttern og jeg dro å kino for å se Istid 4! Helt ærlig så er jeg litt usikker på hva jeg syns om den. Selve filmen og innholdet var bra, men det var elementer som forstyrret en god del for meg...
Vi så den jo da i 2D siden jeg ikke kan se 3D på kinoer samt at vi så den med norsk tale. Filmen var utrolig dårlig dubbet iforhold til de to første, og dialogen virket veldig unaturlig og ikke særlig morsom, selv om bestemoren var fantastisk! Og vi så den som sagt i 2D... Denne filmen var SKAPT for 3D... Det var veldig mye nærbilder og våpen som liksom da skulle være helt oppe i trynet på folk som satt i salen, og for meg da som ikke kan se 3D blir såklart litt provosert av slike ting... Her sitter jeg og jeg VET at filmen ikke er ment for meg, jeg VET av den er mye bedre i 3D. Det er som ha verdens største sug etter sjokolade men ikke tåler melk!
Jeg skulle ønske at slike ting i filmen var droppet... Men det er jo såklart en barnefilm, og unger elsker å se slike ting i 3D. De kunne også ha droppet den piratsangen ca. midt i... Ellers så må jeg nok se den på engelsk før jeg kan slå fast at dialogen var dårlig generelt og ikke bare på norsk.
Jeg digger det av Fersken var en så stor del av bildet, men alle tennåringsproblemene hennes var alt for forutseelig. Piratene var kule, dog jeg skulle ønske de gjorde mer med dem. Bestemoren var fantastisk! Hun kunne vært enda mer sprø. Det at Diego og hun andre tigerdama som jeg ikke husker navnet på blir en ting er absolutt greit! Jeg digger det, men det var også veldig forutsigbart... De kunne gjort mye mer drama ut av det, noe ala Manny og Ellie i andrefilmen. Skratch var akkurat som han bruker å være, over the top og fantastisk morsom! Digger slutten for å si det slik.
Så ja, det var veldig om og men, mye jeg ville ha gjort andeledes, men den var ikke dårlig. Jeg digger alle Istid filmene men ingen blir bedre enn den første, uansett hvor lei jeg er av den...

Tilslutt på søndagen så ble det til at jeg klippet meg! Håret mitt har vært veldig utslitt og tjafsete en god stund nå, så det var bare på tide. Muttern er min private frisør siden hun en gang i tiden har jobbet som det, så det ble litt forrandringer... Her har dere før og etter bilder, vil bare få si at håret mitt var vått før moren min gikk løs med sakt, og enda fuktig etterpå.
 Det er VELDIG uvant med så kort hår, men det vokser jo ut igjen.

Så har det egentlig ikke skjedd stort... Foreldrene mine dro på hytta i går og kommer hjem i morgen så jeg har huset for megselv. Jeg daffer egentlig bare av mens jeg strikker her i kjelleren så det er ikke stort å meddele fra denne kanten...

Helt på tampen så vil jeg slenge ut en forespørsel til alle dere som leser bloggen min (ikke at det er så mange) som befinner dere i Oppdal... Kaffebaren skal stenges i september og jeg har veldig, veldig, veldig lyst til å dra dit en gang eller to mens jeg enda er her for nostalgiens skyld. Jeg har ikke dratt dit på mange, mange år og vil ikke sitte der helt alene. Så om noen vil bli med, ta kontakt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar