tirsdag 21. august 2012

Fifty Shades of...Fucked up!

Jeg anntar at alle dere har hørt om Twilight, verdens største drittserie, selv om kanskje ikke alle er enig med meg på det så er det fakta faen. Jeg kan se hvorfor folk liker den, jeg kan se hvorfor folk ser på den som guilty pleasure, men jeg kan ikke se hvorfor eller hvordan folk kan elske denne serien så høyt. Det er så mye feil med den, på så mange måter, alt er veldig dårlig lagt fram, treigt og kjedelig. Bøkene er dårlig skrevet og ikke minst helt forferdelig forutsigbar og totalt urealistisk, og nå snakker jeg ikke om "vampyrene" eller "varulvene".

Det at noen i sine villeste drømmer kunne ha laget en fanfic av denne serien, og at den fanficen så utvikler seg til enda en verdenskjent bokserie som alle leser...enda værre...


Fifty Shades serien er mer enn en fanfic med en god del likheter, det er en erotisk novelle... Noe jeg viste før jeg bela meg ut i den, men jeg forventet noe litt mindre grafisk. Denne serien får meg rett og slett til å føle meg skitten over at jeg leser den...eller hører den på lydbok rettere sagt... Igjen, jeg skjønner hvorfor folk liker disse bøkene, men helt ærlig, jeg blir flau over den selv om jeg er 23 år gammel. Jeg er 1-2 år eldre enn hovedpersonen i denne serien, og jeg kjenner at jeg ikke burde høre denne lydboken. Hvordan folk under 18 i det heletatt får kjøpt disse bøkene og lest dem aner jeg ikke. Men om vi skal se bort fra det erotiske, så vil jeg påstå at den er bare hakket bedre skrevet enn Twilight. Det er fortsatt ekstremt dårlig perspektiv, dialogene er alt for repetive, men for meg så er ikke ting like forutsigbare som Twilight, dog så har jeg klart å forrutse stort sett alt som har skjedd til nå.

Det som gjør denne serien "bedre" og mer "fornøyelig" enn Twilight er det at vi ikke har disse pokkers "vampyrene" og "varulvene", men tilgjengjeld har vi en sexgal billionær dust som er litt for hypp på SM. Men skal jeg være ærlig, så er de beste delene av serien når SM greiene IKKE er med, når de har ett "normalt" forhold, da er serien "god". Men den beste biten må jeg si er slutten av førsteboka. Jeg elsket den biten, nettopp fordi at det kunne ha vært en perfekt slutt, uten oppfølgere hadde den bare blitt dratt litt lengre... Begynnelsen på bok to derrimot, ikke så morsom... Men den tar seg kraftig opp igjen når SM delen blir lagt bort.

Jeg tror at grunnen til at denne serien er såppas populær er fordi at folk kan drømme seg bort, ha sine fantasier i boken. Bli skjemt bort av en rik dude som ønsker deg som en SM sexslave, som også da viser seg å være den mest kjekke mannen i hele verden (vistnok). Jeg ser den delen, det er bare ikke for meg. Men som jeg sa, sett bort i fra den biten, så er det jevnt over dårlig kvalitet på boka! Slike bøker, og nå inkluderer jeg Twilight også, burde ikke ha vært i jeg-person. Det er det basike man lærer på barneskolen når man skal skrive stiler! Unngå jeg-person! Hadde disse bøkene vært i tredje person med ett litt mer fargerikt ordforråd så hadde de vært MYE bedre og de kunne ha solgt MYE mer, ikke bare til fjortisjenter!

Jeg har så mye negativt jeg kan si om denne serien, men alt kan oppsummeres som tittelen her... Den er fucked up! Bokstavelig talt.
Det har vært noen rykter om at Christian Bale skal spille Christian Grey i filmen, noe jeg håper inne i megselv for jeg kan ikke fordra ham og det gir meg en grunn til å ikke se filmene.

Jeg er desverre bare halvveis inn i andre bok, jeg har en lang vei igjen...jeg kan bare se frem til at den er ferdig så jeg slipper mer av dette. Dum som jeg er må gjøre "research" så jeg kan legge frem alt det dårlige på bordet og stoppe kjeften på alle fjortisjentene (som absolutt ikke burde lese denne serien).
Den kommer nå på norsk i slutten av august, så da tar det nok av her til lands også...

Må forresten kopiere inn det jeg nettopp leste på ark.no her:
"Fifty Shades of Grey-trilogien er historiens raskest selgende bøker.
De er solgt i over 20 millioner eksemplarer i USA og 12 millioner i Storbritannia.
Førsteboken, Fifty Shades Fanget, har toppet den britiske bestselgerlisten 15 uker på rad, og passerte i august Da Vinci-koden som tidenes mest solgte bok i øyriket. Bøkene topper også salgslistene i blant annet Tyskland, Spania, Italia og Brasil."

Dette er bare sykt, for bøkene er IKKE så bra!

Over og ut for min del! Dette blir bare værre og værre!

1 kommentar:

  1. For å si det sånn: jeg lengtet tilbake til Twilight etter hva jeg hørte i disse lydbøkene, det jeg klarte å høre, da det meste bare gikk inn ett øre og ut det andre. En ting er innholdet i bøkene...jeg syntes det meste virket kjedelig, uinteressant, og ufattelig dårlig skrevet. Er ingenting som griper fatt i deg, som en god bok skal klare.

    SvarSlett