lørdag 22. september 2012

Scott Pilgrim lue!

Samboeren min har vært fan av Scott Pilgrim lenge, både film, spill og tegneserie og midt i sommerferien så ble det til at vi igjen så filmen Scott Pilgrim vs. The World. For dere som ikke har sett den så kan jeg meddele at det er en ganske "nerd" film med mange spill referanser, lydord og over the top action. Enten så hater man den, ellers så elsker man den.
Hovedpersonen i denne filmen er jo da Scott Pilgrim, en litt bortkommen type som har litt for store problemer på kjærlighetsfronten og er egentlig en drittsekk som ikke helt vet hva han selv vil. Siden alt foregår i Canada på vinterstid (tar jeg ikke feil) så er det jo snø overalt og de går såklart med vinterklær (skulle bare mangle)... Men i begynnelsen av filmen så bruker Scott Pilgrim en litt spessiel strikkelue som da samboeren min forelsket seg i og gjerne ville ha meg til å strikke.
Det er en ganske enkel lue men det finnes ingen konkrete oppskrifter der ute (iværtfall ikke som jeg fant) så jeg tok ting mer eller mindre etter magefølelsen når jeg strikket. Luen har altså ingen vrangbort av noe slag i kanten, det er enkelt og greit bare strikket rett så den krøller seg nederst. Deretter er den strikket i striper hvor da de brune stripene er strikket vrangt og de blå rett.
 
Siden jeg prøver så godt jeg kan å ta av garnlageret så langt det rekker så ble det ikke noe innkjøp av luksusgarn med farger som kanskje stemmer bedre overens. Dette er ganske enkelt Trysil garn, superwash fra Europris i mørk bruk og mørk blå. Så jeg tok pinnene fatt og strikket den mens jeg var på Oppdal men først nå fikk jeg stoppet endene.


Jeg var veldig skeptisk da jeg begynte å strikke for jeg viste jo at dette ikke kom til å bli særlig bra, en slik lue krøller seg sammen som ett trekkspill. Jeg har jo aldri før prøvd å dampe noe strikketøy før så jeg var jo såklart skeptisk. Det ble til at jeg først dampet to babyluer, type djevellue som jeg har laget litt innimellom ting av restegarn. Det blir nok flere av disse også fremover, rett ogslett fordi jeg har så mye babygarn jeg må få brukt uten at jeg enda har noe ide eller planer for større projekter med det... Slik ser jo denne typen luer ut før de dampes... Og jeg trodde først jeg hadde strikket noe feil eller for stramt siden den skrukken kom frem. Men når den kom på begge to og fikk sett andre bilder fra andre personer også så viste jeg at de trengte å dampes.
Etter damping så ser man tydelig forskjell! De er mye flatere og skrukken er borte! Kanskje jeg tok litt hardt i med tanke på at pannelappen ikke ligger så flatt lengre, men det gjennstår egentlig bare å se når noen får prøvd dem en gang i tiden...

Så jeg tok mot til meg og prøvde meg litt frem, og jammen funket det ikke! Klart, luen blir ikke like flat som i filmen, men flatere ble den! Det er jo det som er meningen med denne luen, at den skal være alt for lang og krølles sammen i nakken, egentlig skal den syes fast der også, men det droppet jeg.


Mottakeren ble iværfall superglad! Det var egentlig veldig vanskelig å få ham til å se normal ut på bildene...

Navnet på denne luen er egentlig "snail-hat", rett og slett fordi at den ser ut som ett sneglehus i tegneserien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar