fredag 27. desember 2013

Hjemmelagde julegaver for i år!

Må vel bare beklage igjen for det lange blogg oppholdet...men som sagt så mange ganger før; det har ikke vært stort å dokumentere... Det hjelper heller ikke når jeg har brukt mesteparten av tiden i november og desember på å få ferdig julegaver og andre ting, noe som da betyr at det ikke kan dokumenteres her på bloggen siden det var julegaver. Jeg har lært med tiden at jeg aldri kan vite hvem som faktisk leser denne bloggen eller ikke så da er jo ingenting trygt å poste her.
Men for å ta ett tak nå da så får jeg poste alt her nå for å få det unna veien! Den siste julegaven ble gitt ut i dag så skulle alt være trygt å poste.

Må også nevne at den marineblå genseren fra forrige innlegg ble godt mottatt og godkjent! Det varmer jo ett strikkehjerte!

Håndstrikka oppvaskkluter i bomull er noe jeg først oppdaget sommeren i fjor. Jeg husker ikke hvor det kom fra, men det hørtest da ut som en god ide og jeg strikket en håndfull kluter. Men du kan da skjønne at jeg ble lei når det bare var kjedelig perlestrikk for det meste. Så var det jo da at jeg plutselig kom over Bittami på Facebook og hun la ut den nydelige kluten etter det andre med gratis mønster slik at alle og enhver kunne strikke dem. Iløpet av sommeren var hun ute med hele syv mønstre og hvem vet hvor mange som strikket de samtidig.
Uansett så hadde jo min mor fått med seg dette og var jo litt skeptisk i begynnelsen, for strikka oppvaskkluter måtte jo være noe dritt, de ble sikkert sure dobbelt så fort og da så mye strev og strikking helt bortkastet når kluten måtte kastes... Men hun myknet da og spurte pent om jeg kunne strikke noen kluter for henne som julegaver for hennes venninner. Så sagt så gjort.

I tillegg så la Bittami ut ett nytt mønster nå i advent så jeg måte jo prøve den også! Så denne pluss den røde over ble deler av julegaven til min mor.
 
Og i tillegg lagde jeg to kluter til svigermor. Her brukte jeg ett garn jeg hadde vunnet i en giveaway nå på sensommeren, så det er ett helt annet bomullsgarn fra det jeg er vant til å strikke med, men det er mye mykere og faktisk det garnet Bittami selv anbefaler til oppvaskkluter!

Min mor hadde bursdag i slutten av november, så jeg måtte jo lage ett eller annet til henne også. Valget kom fort for en dag da jeg kom over noen nøster i perfecte "mor mi" farger. Ett pannebånd med ett enkelt mønster tatt på sparket og ettpar hansker fra Drops. Eneste forskjellen på hanskene som jeg gjorde ble tettere fletter og litt lengre mansjette.
 

Til min mellomste bror strikket jeg ett cover til en boks tennbriketter. Tok en vri av Marius mønsteret og slengte inn en bil istedet siden han har en greie for biler.

Så har jeg jo tre nieser og de fikk jo også hjemmelagde gaver i år. De to minste fikk hver sin filledukke som jeg hadde strikket med tre kjoler hver slik at de kunne byttes ut etter behov.

Min eldste niese fikk ett par lange sokker med hullmønster. Hennes mor hadde sagt at det kunne være flott å få til jul, så jeg laget jo da ett par og brukte litt restegarn fra strømpebuksa jeg lage til henne i tillegg. Syns de ble riktig så fine! Mønsteret er Princess Socks fra Drops.

Det siste jeg har laget av julegaver var noen ting til Secret Santa vi hadde i den internationale, online syklubben vår. Jeg gikk helt ut og lagde hele tre ting og gjorde meg riktig så flid med alt. Ett par pulsvarmere...eller fingerløse vanter heter det vel...en litt derp ugle bare på morro og ett par mønstersokker. I ettertid så angrer jeg nesten på at jeg sendte ivei sokkene som jeg lagde for jeg ble vel litt for fornøyd med dem...og når jeg ser på hva de andre lagde så kunne jeg fint ha kuttet ut dem...

Noen små prosjekter har det jo vært innimellom, men det får vi ta i ett annet innlegg tror jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar