fredag 19. april 2013

Hoya i fleng!

Var vel forrige innlegg jeg skrev om at Hoya'ene mine var mer eller mindre døde og det at jeg har tatt stiklinger/avleggere fra dem. Vel, de to jeg fikk plantet virker å overleve! Klart det er for tidlig å si noe for sikkert enda, men de har ikke visnet enda! Heller så vil jeg si de vokser seg sterkere dag for dag, de blir ikke større, men kraftigere...tror jeg, mulig det bare er ønsketenkning.

De resterende bitene av morplantene som jeg prøvde å få røtter på gikk det værre med desverre. Alle fra H. Carnosa visnet helt mens en del av H. Australis sine overlevde. Tok bare en råsjans og plantet dem alle tilbake i potten i dag. Mange av bladene ser ikke gode ut, men det var tegn til begynnende røtter i det minste! Så vi får bare vente å se!

På en litt mer positiv side så har jeg kjøpt meg fire nye stiklinger fra ett medlem i "For alle som elsker Hoya" gruppa på Facebook! En var H. Carnosa siden jeg ikke helt stolte på at min gamle ville overleve, men de tre andre er helt nye typer som jeg aldri har sett eller hatt noe med å gjøre før.

H. Lucanosa som ser ut til å få blomster! Dette var virkelig en flott overaskelse! Jeg har selv kun oppplevd Hoya med blomster én gang tidligere, og det var med H. Australis før den visnet. Jeg håper virkelig at jeg klarer å holde denne i live slik at den kan blomstre for meg! Det  ser også ut som om det kommer knopper lengre nede også, så dette KAN bli en dobbel glede!

H. Thomsonii har pusete blader! Se for dere "pelsen" på en fersken. Bladene har "pels" på undersiden som er litt lengre enn hos ferskener. Den har også nydelige mønster på oversiden av bladene!

H. Buotii har glatte, lyse og store blader! Denne hadde desverre ikke noe tegn til "nupper" som er begynnende røtter, så skal bli spennende å se om jeg får gjort noe med denne. Forhåpentlig vis så dør den ikke. Den henger litt med noen blader, men det kan snu seg.

I tillegg fikk jeg med to forskjellige typer hjerteranke! Ikke en Hoya, men fortsatt en slyngplante som jeg aldri har gjort noe med tidligere. Det var tilsammen tre stiklinger i posten, to av den bleke grå typen og en med tykke, rosa blader! Plantet dem alle sammen så vi får se hvordan de klarer seg og ikke dreper hverandre... Spennende!

Så alt i alt har jeg nå en drøss med Hoyaer som bare står og venter på å få røtter! Gleder meg virkelig til å se om jeg kan holde dem i live! Jeg eier jo egentlig ikke grønne fingre, så dette er helt nytt for meg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar